85% filmów na Facebooku jest oglądana bez dźwięku, czy to znaczy, że ZAWSZE powinieneś dodawać napisy do filmu?
NAPISY DO FILMU - 2 TYPY - NAPISY INTEGRALNE A TRANSKRYPCJA
Napisy integralne to napisy, które są nieodłączną częścią filmu. Wyobraź sobie reklamę czekolady i wielki napis “rozpływa się w ustach” – to komunikat, element filmu, który ma zadziałać na nasze zmysły. Świetny przykład napisów integralnych znajdziesz tutaj.
Transkrypcja to zapis z postaci audio do formy tekstowej. Teraz wyobraź sobie 20-minutowy film ze szkolenia dotyczącego wpływu czekolady na zdrowie. Szkoleniowiec mówi do kamery, a na dole ekranu pojawiają się napisy do filmu w formie transkrypcji, czyli zapis każdego słowa wypowiedzianego przez szkoleniowca.
1. NAPISY DO FILMU W FORMIE TRANSKRYPCJI - KIEDY WARTO?
- Gdy jest dużo treści mówionej, która może być skomplikowana dla odbiorcy np. szkolenia, wywiady
- Gdy mówimy do kamery, nagrywając np. relacje (stories) na Facebooku czy Instagramie (ciekawostka: 40% użytkowników Instagrama ogląda relacje bez dźwięku)
- Gdy w filmie nie ma napisów integralnych, a jest lektor (jeśli odbiorca wyłączy dźwięk nie zrozumie przekazu filmu)
2. NAPISY DO FILMU W FORMIE TRANSKRYPCJI - KIEDY NIE WARTO?
- Gdy w filmie jest dużo napisów integralnych, które w jasny sposób wyrażają nasz komunikat. Na przykład, gdy w reklamie czekolady pojawiają się napisy takie jak: mleczna, delikatna, produkcja lokalna, kup teraz w promocji – odbiorca wie, co chcemy przekazać, rozumie nasz komunikat. Nie ma wtedy potrzebny dodawania transkrypcji.